SEO (Search Engine Optimization)
U heeft onze pagina over SEO gevonden, geweldig en fijn dat wij u mogen begroeten. Maar hoe bent u hier verzeild geraakt? Hebben wij elkaar gesproken of bent u door een zoekopdracht in Google, Bing, of een andere zoekmachine op deze pagina terecht gekomen? Weet u nog welke zoekopdracht dat was en waarom u juist op onze link geklikt heeft? Allemaal hele relevante vragen die wij onszelf ook gesteld hebben toen wij deze webpagina aan het schrijven waren. Hoogst waarschijnlijk bent u getriggerd door de vraag waarom niet elke website hoog in Google kan eindigen in onze snippet.
Dit is een hele terechte vraag. Hoewel vele aanbieders van website design een hoge zoekmachine score claimen voor een minimaal bedrag(?), is dit erg discutabel. De argumentatie is erg eenvoudig; Google heeft per zoekopdracht 1 eerste pagina met ca. 9 posities (excl. advertenties). Dus ca. 9 sites halen de eerste pagina en slechts 3 sites halen de top 3 posities. Voor de duidelijkheid; onze definitie van “hoog in Google” is op de eerste pagina en zo mogelijk één van de eerste drie posities.
Conclusie: Het is allerminst vanzelfsprekend hoog in Google te scoren, het is ook geen trucje en het is al “knokken” voor een vermelding op de eerste pagina. Bij veel concurrentie op een bepaald zoekwoord is het dus nog eens extra lastig ook nog eens een plaats in de top 3 te verwerven. En het goede nieuws is dat het mogelijk is ……
Hoog in Google, moet dat echt?
Om hoog in de zoekmachines zoals Google te scoren moet er veel gebeuren, is dit erg? Nee, SEO is noodzakelijk! Keuzes worden door consumenten of door de zakelijke markt al enige tijd niet meer in de winkel, op een beurs of op welke fysieke locatie dan ook gemaakt. Het grootste deel van de “kopers” start achter het bureau of op de bank, maakt daar zijn of haar keuze en mailt, belt, bezoekt of besteld via internet de gewenste goederen. Indien u deel wilt uitmaken van het beslissingsspectrum van uw (potentiële) klanten of de huidige niet wilt verliezen dan zit er niets anders op dan het pad naar een perfecte SEO website te volgen. Fentix help u hierbij graag!
Kosten of investering?
Een website is momenteel een van de weinige goede opties om uw producten en/of diensten aan bestaande en nieuwe klanten te presenten, daarom is “investering” beter op zijn plaats.
Het is een Business Solution” die perfect dient te worden gepositioneerd en waarvan de investering op redelijk termijn dient te worden terugverdiend. Een website is uw virtuele verkoper die 7×24 wereldwijd actief nieuwe klanten werft of bestaande klanten positief informeert en aantoont dat zij de juiste keuze hebben gemaakt. Die dus eventuele congnitieve dissonantie (“spijt na aankoop”) op een positieve manier pareert.
Overal op internet kom je prijzen en tarieven tegen voor SEO website design, de ene prijs is nog lager dan de ander en er wordt ook nog eens meer voor geleverd. Voor u als ondernemer is dat natuurlijk geweldig, maar kan dat eigenlijke wel? Wat is een redelijke investering voor website design? Het antwoord is wellicht eenvoudiger dan het lijkt; de investering is recht evenredig met het gewenste resultaat.
Dus als u hoog wilt scoren in Google dan is de investering voor SEO hoger dan indien u alleen “vindbaar” wilt zijn op uw domeinnaam.
Kwaliteit vs vindbaarheid in Google
De dienstverlening van Fentix is gebaseerd op kwaliteit. Om goed gevonden te worden in Google telt zowel de kwaliteit (het technische deel) van de site als de hierop aangeboden inhoud (content). Beide maken deel uit van SEO.
Vanzelfsprekend hangt het er van af wat het doel van de site is. Indien de vindbaarheid van uw site in Google op basis van zoekopdrachten niet belangrijk is dan maakt het niet uit. Indien het wel belangrijk is gevonden te worden op basis van zoekopdrachten door bijvoorbeeld nieuwe klanten, dan wacht er een flinke klus. De uitdaging ligt er om zowel het technische deel van de site perfect te maken als waardevolle content te produceren die uw doelgroep naar de site trekt en deze ook doorlaat klikken naar de specifieke interesse.
U wilt tenslotte niet zoekresultaat 2053 zijn op pagina 308, toch?
Van belang is te weten dat Google de kwaliteit van de site en het informerende karakter zeer belangrijk vindt en de eigenaar hiervoor beloond met een positie in de zoekresultaten. Hoe beter de site, hoe hoger organisch in de zoekresultaten. Het mission statement 2014 van Google is:
De missie van Google is alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.
Vanzelfsprekend wil Google de beste informatie bovenaan in de zoekresultaten hebben.
In tegenstelling tot veel aanbieders besteedt Fentix naast het voor iedereen zichtbare deel heel veel aandacht aan het onzichtbare deel, of wel het technische deel van de site. In relatie met onze specialisatie in SEO hebben wij een analysemethodiek samengesteld waarmee het technische deel van de site op bijna 200 punten onderzocht wordt om de positie in Google te kunnen verbeteren. Om u een idee te geven hoe een site is opgebouwd vergelijken wij deze met een ijsberg.
Dit maakt duidelijk dat het technische deel van de site/shop veel aandacht vereist.
SEO plugin voor de door Fentix geleverde websites
Voor de zoekmachine optimalisatie maken wij gebruik van een zeer goed scorende SEO plugin. Dit is een additioneel stukje software dat wordt toegevoegd aan de WordPress website template en die de content voor zoekmachines goed indexeerbaar (leesbaar) maakt. Ook hier geldt dat dit prima zonder kan maar het gemak dient de mens en voorkomt fouten.